14 Kasım 2011

ÇAŞURLU OMLET

Sağlık...Diyet...Yemek...

Babaannemin köyden (Bayburt) benim için gönderdiği çaşuru yıllardır kullanırız. Çoğu kimsenin tadını dahil ismini bile bilmediği bu bitki, turşusu ve yumurtalı kavurmasıyla doğu karadenizde oldukça sevilen bir yiyecek.

Babaannem sürekli birşeyler gönderir bana, ''şekere iyi geliyor'' diye :) Ekşi elma, çaşur, kuşburnu vs..Hepsini de severek tüketirim  ama bu bitki her zaman ilgimi çekmiştir. Tadı hafif ekşimsi ve damağa değen bir aroması var. En çok yumurta ile tükettiğimiz bu bitkiyi öğle yemeklerimde yağsız omletimde kullanıyorum.

Siz omletinizi çaşurla hazırlamayabilirsiniz ama maydonoz,dereotu,roka gibi otlar da işe yarar.

Health ... Diet... Food

My grandma always sent me the various herbs from the village. She thinks this herbs very useful and healthy :) This herb's name is ''çaşur''...it has slightly sour taste. and I love eggs. Especially omelette.

I eat this meal at breakfast and lunch.

ingredients:

2 beaten eggs
a little grated cheese
and some herbs ( parsley or dill..etc.)


Mix all ingredients and than cook in the pan. No fat!

That's all! Enjoy your meal :)



















































ÇAŞUR HAKKINDA:


Çok tanınan bir bitki olmaması nedeniyle aramalarınızda sonuçsuz kalabilirsiniz. Daha doğrusu çok detaylı bir anlatım bulamıyorsunuz ama ben yinede kısaca bir yazı ekledim. Fikir sahibi olmanız açısından.
ÇAKŞIR

Çağ, çaşır (Erzurum, Kars); çakşur, çarşır, çaşur (Divriği- Sivas, Artvin); kasnı, asaotu (Silifke Mersin) hitik (Van); helige, helizan. kerkur, siyabo (Şırnak); siyabu, körek (Bodrum)

Kimi «asaotu» der bana. Akla yatkın bir addır, çünkü sapımdan kimi yerlerde baston yapılır. Zaten Latince adım da bu anlama gelir. Bodrum'dan Kars'a kadar pek çok yerde yetişirim. Dört metreye kadar uzayabilirim. Bodrum'da yaşken işlenmeye elverişli olduğumdan
gövdemden çocuklar oynasın diye yelkenli, kayık, fırıldak gibi oyuncaklar yaparlar.
Anadolu'da yetişen bir türüme «dev rezene» deniyor. Bu da akla yatkın, çünkü yapraklarım rezeneye benzer. Yapraklarımdan yemek ve turşu yapılır, meyve ve kökümdense ilaç. içerdiğim maddeler spazm giderici, idrar söktürücü, bağırsak çalıştırıcı, sindirim kolaylaştırıcı, sakinleştirici etki yapar. Bu yüzden de kolit, astım, histeri, kabızlık, kronik bronşit gibi pek çok rahatsızlıkta kullanılan ilaç karışımlarında yer alırım.





7 yorum:

  1. RABBİM ne güzel şifalar yaratmış bizim için şükürler olsun,şifa olsun

    YanıtlaSil
  2. Amin. Şifa olsun inşallah.

    YanıtlaSil
  3. cnm valla sen ne yapsan güzel görünüyo.benim için hazırladığn postada bi yorum yazamadm bi türlü ama yazmazsam içimde kalırdı.alman pastasınden bahsediyorumm!valla süpper açıklayıcı bi anlatım olmuş yanında olsam ancak bu kadar olurdu heralde.yeniden denemeye korkuyorum ya yine olmazsa!!!neyse bizde senden yeriz:)çok güzel görünüyolar ellerine sağlık bebeğim!

    YanıtlaSil
  4. oyy canımm benimm :) senden değil benden ötürü olmadı o pastacıklar;) telafi için kendi ellerimle yapıp yedireceğim inşallah :)

    harika yorumların için çoook teşekkür ederim bitanemm!

    YanıtlaSil
  5. ayy bu bizim oraların çaşuru:)çok severim ve sık yaparım dolapta bile var ellerine sağlık sevgiler

    YanıtlaSil
  6. latince adını bilen var mı acaba?

    YanıtlaSil
  7. Maalesef Nazan, bir dönem bu bitkiyi araştırdım ama detaylı bilgiye ulaşamadım. Sanırım başaramadım, tekrar denemeliyim. Şöyle de bir durum var, bitkinin yörelere göre ismi değişiyor o yüzden tek bir isimle arama yapamayınca da işler karışıyor. Eğer doğru bilgiye ulaşırsam buradan yazarım.

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil